Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Politikker på Æblehaven

Fødselsdag i Ebeltoft BørnehusFødselsdagsflag

Når dit vuggestue- eller børnehavebarn har fødselsdag, har I mulighed for at fejre det sammen med de andre børn og voksne på barnets stue.

I kan vælge at holde fødselsdag på forskellige måder:

  • I kan fejre fødselsdagen her i Ebeltoft Børnehus. I Børnehuset har vi forskellige traditioner omkring det at holde fødselsdag; vi har en fødselsdagsstol, vi synger, fortæller historier, etc. Vi lægger stor vægt på at skabe en god og meningsfuld kultur omkring det at fejre sin fødselsdag. Vi fejrer fødselsdagen kl. 11 inden madpakker.
    • I børnehaven har I forældre lov til at lade barnet bestemme én spiselig ting til at dele ud af til de andre børn i barnets gruppe. Hvad det er, er op til jer. Børnene spiser også madpakker, så de har den nødvendig energi til resten af dagen.
    • I Vuggestuen må der ligeledes medbringes en spiselig ting, dog ikke slik og kage - her kan frugt eller boller være en mulighed. Efter fødselsdagsfejringen kl. 11 spiser vuggestue-børnene også deres madpakker så de har den nødvendige energi til resten af dagen.
  • Hvis I vælger at holde fødselsdag hjemme, skal det i så fald aftales i god tid med de voksne i barnets gruppe, på hvilken dag og i hvilket tidsrum. Så kommer hele børnegruppen og leger i jeres hjem i et par timer. I behøver ikke at planlægge en masse - det vigtigste er, at børnene leger og at fødselsdagsbarnet får lov til at vise sit værelse og hjem frem.
    • Hvis I vælger at holde fødselsdagen hjemme, holder barnet fri hele den dag, så barnet kan sige velkommen og farvel til sine gæster sammen med sine forældre.
    • Hvis I serverer mad, skal maden udgøre et sundt og ernæringsrigtigt måltid. (Det er også en mulighed, at vi medbringer madpakker fra børnehaven).
    • Derudover er det for børnehave-børnene muligt at servere én ting efter jeres valg til dessert. Hvis vuggestuebørn holder fødselsdag hjemme, må der ikke serveres slik og kage.

HUSK: Der kan være et barn som har allergi for nogle bestemte madvarer og at det ikke er alle børn der spiser kød. For yderligere oplysninger er I velkomne til at spørge personalet.

Fødselsdagsgave

Ebeltoft Børnehus laver en gave til fødselsdagsbarnet og derfor skal børnene ikke selv medbringe gaver hverken når fødselsdagen bliver holdt i Ebeltoft Børnehus eller i eget hjem.

Med ønsket om en rigtig god fødselsdag!

Personalet i Ebeltoft Børnehus

 

 

Bål-politik for Ebeltoft Børnehus

Ved bålaktiviteter i Ebeltoft Børnehus er der følgende gældende kriterier:

  • ALTID en voksen ved bålet som har fokus på bålet
  • ALTID en anden voksen i nærheden som har fokus på børnene
  • Optænding kun med optændingsbriketter
  • Kun bål i vindstille eller svag vind
  • ALTID vand ved bålet
  • Når vi er færdige med bålet slukkes dette helt med vand, således at der ikke er gløder og at træet ikke er varmt når det forlades
  • Løbende information til børnene om det at være omkring et bål

Ud fra de 6 pædagogiske læreplanstemaer som er; barnets alsidige personlige udvikling, sociale kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier er de grundlæggende overvejelser om bålaktivitet i Ebeltoft Børnehus følgende:

Bål i HyrdebakkenHensigten med at have en bålaktivitet i Ebeltoft Børnehus er bl.a. at styrke barnets alsidige udvikling gennem fx at give børnene kendskab til det at have et bål; hvordan omgås et bål og hvordan er et samvær omkring bål. Ligeledes styrkes barnets selvværd ved at barnet selv bidrager til fællesskabet, fx ved at hjælpe med maden eller hjælpe et yngre barn.

Barnet styrkes endvidere i sine sociale kompetencer ved at indgå i et fællesskab og hjælpe hinanden samt at vente på tur. Barnet lærer også en ny begrebsverden at kende og får et udvidet ordforråd i forhold til bålaktiviteten (fladbrød, kagerulle, dej, klistret, brænde og kløve etc.).

I forhold til krop og bevægelse styrkes børnenes finmotorik. Hvordan ruller barnet bedst et fladbrød uden det bliver for tykt eller for tyndt, hvordan vendes dejen bedst, hvordan tages der mere mel på?

Desuden lærer og deltager børnene i hvordan der laves bål - der skal hentes brænde, optændingsbriketter og tændstikker. Hvordan er vejret? Er det vejr til at lave bål i dag? (vejrforhold). Desuden lærer børnene om deres sanseverden - varmt, koldt, lugt, smag, røg, vind - læreren om natur og naturfænomener. De kulturelle udtryksformer og værdier kommer til udtryk via vores danske traditioner fx. at fejrer Sankt Hans med en heks på bålet og at lave mad over bål (den danske kultur).
 

Til sidst skal nævnes at pædagogens rolle er, at være bevidst om, hvor barnets nærmeste udviklingszone er, og herudfra fx vise, støtte eller hjælpe barnet videre fra barnets eget udgangspunkt.